Sum-up: Branschdag Medieteknik 09

kth_branschdag_medieteknik

Jo. Jag har haft uppkoppling. Och ström. Men ibland måste man väga utbud mot efterfrågan och nej, en heldags livebloggande från KTH glädjer nog knappast min läsande majoritet.

Därmed inte sagt att utbudet brast, tvärtom. Och just därför – här ger jag grova små smulor från några utav dagens talare:

Sorosh Tavakoli, vd och grundare Videoplaza:

Videoplaza hjälper etablerade tv-bolag att tjäna pengar på sin webb-tv genom att erbjuda en teknisk plattform för annonsformat. Här är Sorosh råd för hur du lyckas med ditt nystartade bolag:
* Hitta ett problem som du brinner för
* Ha ett bra team
* Fokusera på första kunden – hon är viktig
* Skaffa riskkapital – ”jobbigt som fan” men nödvändigt för att växa snabbt.
* Sälj, sälj, sälj! Det är kritiskt för bolagets verksamhet och bör ta upp minst 50% av den tid man investerar i sitt bolag. Bra sälj är viktigare än produkten – i slutändan är det säljet som ger intäkterna.

Lisa Ekström, Kamoja

Lisa drar ihop brödfödan genom föreläsningar och konsulttjänster åt företag ”i nöd”. Hennes huvudbudskap, vilket också är Kamojas punchline, lyder:
”Ta från det bästa och gör det ännu bättre
”.
Stina var för övrigt grym ( hon har tidigare fått ordentlig fason på SAS kundrelationsavdelning) och är tryggt värd att anlitas av alla som behöver förbättra och effektivisera sitt teamarbete internt och externt!

Magnus Ahxner, affärsutvecklare digital-tv, Teracom:

– Framtiden för tv är antagligen att  HD blir standard-tv, men jag är tveksam till  om mobil-tv kommer att slå. Däremot kommer det behöva dyka upp fler bra  broadcasttjänster som möter dagens och framtidens trådlösa krav.
Helt otippat (?) ledde Teracoms lite väl tekniktunga föredrag till dagens näst mest engagerande publikdebatt efteråt. Och här uttalades också dagens mest fantastiska citat:
- Men jag vill ju inte ens idag kolla på Idol eller se Linda Rosing jaga ny pojkvän, och jag vill definitivt inte göra det i HD”
.

Jonas Hobert, vd och grundare, Jaycut:

Jaycut erbjuder ett verktyg som möjliggör videoredigering direkt i webbläsaren. Här är Jonas tips för lönsamt entreprenörskap:

* Våga, var kreativ och kom ihåg kärnan -  håll ett stenhårt fokus på den!
* Grundstenen för att tjäna pengar på en produkt är att ta betalt för den (Jonas: ”jo, jagär något utav en kapitalismens fanbärare”)
* Lyssna och du kommer att höra – det finns fantastiskt mycket oupptäckta idéer
* Prata om dina idéer – folk kommer inte sno dem, du får bara nyttig feedback!
* Kom ihåg mantrat: ”Cashflow is more important than your mother”
* Underskatta inte CSN som riskkapitalist ;)

Mikael Haglund, svensk teknologichef , IBM

Coolt att se en skäggig (men välansad), glasögon- och kostymklädd medelålders man vara så pro sociala medier och ny teknik. Han sa mycket värt att digga flera gånger om, men  kärnan i hans budskap var tydligt: Utnyttja den teknik som finns tillgänglig och var för sjutton social på webben! Jag bjuder på ett av alla klockrena citat:
- Om chefen på företaget förbjuder chatt, vänd i dörren”.
Word!

Här hittar ni Bambusning från dagens avslutande och kanske mest intressanta talare, Andreas Liffgarden, affärsutvecklingschef på Spotify (tack till AlexZ som filmat):

Branschdagens Twitterkommentarer hittar du här.

One thought on “Sum-up: Branschdag Medieteknik 09

  1. Pingback: Joakim Trolle » Blogg Arkiv » Vad har hänt i världen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>