#iran och värdet av sociala medier

Senast igår (jo, det har hänt förr) samtalade jag med en man som halvt om halvt förkastade bloggar och sociala medier som ”byskvaller” och ”pladder”. Jag förklarade att jag inte höll med, att jag till stor del får min nyhetsrapportering via olika bloggare som bevakar de områden som för mig känns relevanta, har åsikter jag finner intressanta och som gör analyser som jag tycker ger nyheterna  ett personligt värde.

Nu hann vi aldrig komma in på Iran igår, men i efterhand kan jag önska att vi gjort det. För jag hade gärna velat höra om han tycker att alla de twittrande iranier som nu rapporterar från konflikten (på ett av få sätt de kan), också kan viftas bort som ”pladder”.

Visst, allt som sägs i bloggos- och mikrosfären har inte substans eller nyhetsvärde eller är mer än privata shout-outs. Men, den typen av ”tomma ord” har vi i väldigt många år även kunnat se i det som Jan Guillou väljer att kalla ”riktiga medier”, andra ”gammelmedia” och somliga helt enkelt ”media”. Det har aldrig uteslutit att man inte tagit dessa format på allvar och sett att de trots mindre meningsfulla utfyllnader fyller viktiga funktioner. Och på precis samma sätt bevisar iranengagemanget på Twitter att sociala medier i allra högsta grad är att betrakta likadant – det vill säga stundtals mycket viktigt och värdefullt.

På TED blog kan du idag läsa en intressant intervju med NYU-professorn Clay Shirky om just Twitters betydelse i Irankonflikten. Nedan kan du också ta del av hans TED talk om ”hur mobiltelefoner, Twitter och Facebook kan göra historia” (17 riktigt sevärda minuter):

Vill du förövrigt stödja folket i Iran, ger den alltid lika engagerade Mymlan idag några tips här och pratar mer om Twitters betydelse för iranierna här (och här skriver hon om hur i synnerhet politiker bör använda sig av sociala medier).

Uppdaterat: Även Anders Mildner har uppmärksammat Clay Shirky’s ”Q&A on Twitter and Iran” och diskuterar i dagens blogginlägg vad den nya tidens nyhetsrapportörer och teknik innebär för journalistiken, idag och i framtiden. Intressant! Också Brian Solis har ett långt inlägg under relaterat tema, då han rapporterar från diskussionerna på den amerikanska Social Media-konferensen ”140 Characters”. Här ett utdrag: ”News media can’t keep pace with the new world of media consumption and the insatiable appetite for information – especially when it has yet to understand the true promise and opportunity that Social Media represents” . Se till att läsa mer här!

2 thoughts on “#iran och värdet av sociala medier

  1. Pingback: Bloggvärldsbloggen

  2. Pingback: Sociala media som vapen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>