Förmiddagsrapp från #Webbdagarna

Det är andra gången jag konferensar här på Stockholm Waterfront. Och varken talarna, publiken eller arrangörerna är sämre den här gången, de är bara betydligt fler. Liksom sessionerna. Och lektionerna – det vill säga alla de kloka saker som besökarna här potentiellt kan lära sig.

Att lika klokt, här och nu och mitt uppe i allt sammanfatta förmiddagen lika klokt är inte helt lätt, men ska göra mitt bästa i att lyfta fram det som i mitt tycke hittills varit väsentligheter.

Magnus Höij, chefredaktör på Internetworld (som jag för övrigt tidigare haft glädjen att jobba med) inledde dagen med hyfsat mycket pompa och ståt (svårt att göra annat i den pompiga lokal vi suttit i). Han pratade brett om de tekniska och webbiga trender som just nu omger oss (smartphones, läsplattor, Facebook, Twitter etc) och slog inte minst ett slag för 1. nätverkande (en uppmaning till oss på plats) och 2. internet i stort och dess fantastiskhet – hur internet potentiellt kan hjälpa oss att göra världen till en bättre plats (jag håller med).

Elaine Bergqvist, retorikkonsult, tog vid som första talare med sessionen ”Snacka snyggt – konsten att få folk att lyssna”. Egentligen synd att försöka sammanfatta en session som denna, särskilt i text. Elaine ska upplevas live och får ni någon gång chansen att göra det – ta den. Inte bara får ni höra någon som kan snacka snyggt, tankeställande och förbannat roligt, dessutom får ni något förbannat snyggt att titta på. ;)

Utseende var för övrigt något som Elaine pratade ganska mycket om, och om vad våra utseenden väcker för fördomar (intressant). För att demonstrera detta fick vi bland annat en publikövning där vi skulle ta personen bredvid oss (”välj den du tycker är snyggast”…) och utifrån utseendet bedöma vilket parti personen röstade på sist, vilken musiksmak personen har och om personen twittrar eller ej. Därefter fick alla som fått tre rätta svar räcka upp handen. Och…nej. Precis. Det var inte många.

Och så gick hon på vidare om hur vi kan utnyttja fördomar, hur vi kan klä oss strategiskt, hur vi kan använda färger för att signalera olika saker och inte minst hur vi kan använda röst och kroppsspråk för att ta oss (eller inte ta oss) dit vi vill. Den sistnämndas koppling till webben var att Elaine tror att vi kommer få se mer videobloggande och video i stort på nätet, och att det som funkar och inte funkar IRL generellt har samma förutsättningar på nätet. Undantaget att den tid du har på dig att skapa intresse på nätet är en bråkdel av den du har på dig IRL, så vikten av ”snacka snyggt” är om något ännu mycket viktigare där (jag håller med).

Avslutningsvis gav hon ett citat som det säkert ligger mycket sanning i:

”Säger de det du har sagt, då är du en retoriker”.

Morris @morpac Packer (TV4) tog vid och började med att tacka Elaine, inte minst för att hon nu, på grund av vad hon sagt, satt honom rejält i skiten (har ni aldrig sett/träffat Morris ska ni veta att det är en man med en rejäl och härlig glimt i ögat).

Morris mål på scen var hur som att ge oss den underbara historien ”Från ett tweet till ett VM”. Fick höra den här berättelsen (based on a true story!)  första gången på en SSWC-klippa i somras, och reprisen nu var minst lika bra. Den handlar om uppkomsten bakom Morris Motorcycles -  om hur en kärlek till motorcyklar, en fascination för eldrivet, en liten tanke, en skrivkramp (Morris var mitt i ett projekt på TV4/Expressen och drabbades av krampen som då helst inte får ske), en skrivkrampsmedicin (”kan du inte skriva om det du ska, skriv om något helt annat”), några lyckliga omständigheter och inte minst ett jävlaranamma-engagemang bland människor på nätet så småningom resulterade i ett projekt som enligt konstens alla regler aldrig borde kunnat bli av.

Ska inte ens ge mig på att återge berättelsen (precis som Elaine är Morris en man du ska uppleva själv, inte få refererad), men låter berättelsen fascinerande (tr mig, det är den), kan du åtminstone få ett hum om hela grejen på Morris Motorcycles-sajten.

Efter <PAUS> med allt vad en konfapaus innebär (kaffe, mackor, människor, mingel och gratisgodis) klev Freddy Sobinfrån Halénsgruppen (BubbleroomCellbesHaléns) upp på podiet för att prata ”Från postorder till distanshandel – hur Halénskoncernen kombinerar katalog och e-handel”.

Han pratade lite om målgrupp och målgruppsstrategi, men (desto intressantare tycker jag) kring hur Haléns närmat sig e-handeln: om resan från första e-handelshoppen 1996 till en idag mycket mer komplex och social shoppingplattform där ny design, ny sökmotor och sociala element som kundkommentarer, betyg, rekommendationer och bloggar varit viktiga delar av utvecklingen. Här underströk Freddy det som många andra framgångsrika e-handlare innan honom också gjort – att kommentars- och betygsfunktioner i webbshoppar inte är dåligt för försäljningen, trots att vissa produkter riskerar få dålig kritik. En produkt med flera kommentarer och betyg har alltid större klick- och inte minst försäljningsrate än de som ingen brytt sig om att kommentera. Värt att komma ihåg för de som är rädda för ”dislikes”!

Vidare snackade Freddy om vikten av bloggar och bloggrelationer och om man hur på Haléns alltid försökt och försöker föra aktiva dialoger med dem som ”pratar” om dem och deras produkter i både bloggos- och mikrobloggosfären. Han berättade hur om hur Haléns försöker göra det så enkelt som möjligt för bloggare att länka till och blogga om olika plagg och produkter – och återigen, hur man välkomnar snarare än värjer sig mot kritik (”tål du inte att höra negativa saker om dit varumärke ska du inte ge dig ut”).

Från bloggare och webb gick Freddy vidare till att tala om den nya katalogstrategin som sammanfattas i ordet ”Magaloger” vilket innebär högre frekvens, färre sidor, högre aktualitet och relevans, mer råd och tips och mer fokus på outfits och inspiration. Det katalogen tillför är bland annat att addera en upplevelsedimension som webben, enligt Freddy, fortfarande saknar och att fysisk närvaro adderar värde för distansrelationen till kunden.

Slutligen fick vi veta att mätningen av webbaktiviteter fortfarande är en utmaning (haven’t heard that before), att  70% av beställningarna kommer in via nätet men att själva försäljningen fortfarande generaras 50/50 av katalog/webb.

Efter Haléns-Freddy intog ICA-Katrina (Katrina @katrinalindqv Lindqvist) scen med en matkasse i en handen och ”En matigare digital vardag på ICA” på sin agenda. Hon började med att prata om den vanligaste receptsökningen på ica.se vilket är ”chokladbollar” och delade därtill imponerande nog ut hemrullade(!) bollar till hela publiken (vi var 1000 person, tänk er själva den rulllkrampen…).

Därefter tog en djupare ”ICA-story” vid. Där fick vi bland annat veta att det på ICA är  10 personer som tillsammans drar i trådarna och står för innehållet i det som Katrina refererar till som ”ICAs digitala värld”, en värld byggd på EpiServer (kväver personligen ett ”stackarna”, men det hör inte hit). Men Katrina pratade inte så mycket teknik som hon pratade mat, det som självklart är fokus på ICAs sajt. Hjärtat i hela sajten är receptsöket (har provat det och jo, det funkar) och i redesignen av sajten lades stor energi på matbilder (vilket @nikkelin lite skönt kommenterade).

Efter sajt pratades Facebook och Youtube (ingen revolutionerande att återge förutom att de utnyttjar kanalerna) och i en rasande slutspurt fick vi veta hur ICA tänker kring sin digitala kommunikation.

  • Allt ska vara integrerat – det digitala är en självklar del av den totala kommunikationen.
  • Man ska alltid prioritera rätt aktiviteter  i rätt tid.
  • Alltid jobba efter ledorden: ”Don’t make me think”, ”What’s in it for me?”, ”Save time/Kill time” och ”The devil is in the details”.

Sist men inte minst fick vi veta att de flesta ur publiken tydligen var sugna på ”Lasagne-Moussaka” till middag (själv högg jag på Tandoorilax) och att recepten, *trumvirvel*, finns på ICA.se

Mellan matsnack och matpaus ställde sig till sist Kenneth Grönlund, e-business manager på Kicks.se, i strålkastarljuset för att prata Kicks webbverksamhet och mål (de vill expandera stort). Enligt Kenneth är den största utmaningen för Kicks att skapa samma lustfyllda köpupplevelse online som IRL och att utnyttja det bästa av båda parterna (fysiska butiker/e-handel) vilket man allt mer strävar efter att göra.

Ska erkänna att förlorade mig lite i en mailskörd under tiden han förklarade hur detta går till, men i stort (om jag uppfattat rätt) tror jag det handlar om att använda företagets samlade och befintliga specialistkompetenser inom logistik, IT, marknad och inköp och applicera detta på e-handeln för att skapa synergieffekter mellan den fysiska och digitala butiken (<–glas klart va?!). Eller för att sammanfatta det i enklare ordalag – Kicks tänker ”Multikanalstrategi” och helhet och att förmedla expertis och trygghet lika starkt på webben som i den fysiska verkligheten.

Nu väntar en efterlängtad (och mingeltät) lunchpaus och därefter tar eftermiddagen här på Webbdagarna med två parallella spår; ”Konverteringsspåret” och ”Sociala medier-spåret”. Borde väl av kunskapsmässiga skäl välja det första före det andra, men låter förmodligen intresset styra och väljer spår 2. Hänger andan och ambitionen kvar återkommer jag med en rapport om det om ett par timmar :)

PS. Uppdaterar med några kassa frontrowbilder om en stund!

4 thoughts on “Förmiddagsrapp från #Webbdagarna

  1. Pingback: Eftermiddagsrapp från #Webbdagarna | The Jennie - text och tankar, webb och kommunikation.

  2. Pingback: Slutrapp från #Webbdagarna Stockholm 2011 | The Jennie - text och tankar, webb och kommunikation.

  3. Pingback: Dörrarna är vidöppna – ändå är det så förbenat svårt

  4. Pingback: Make a move! (jag är på Webbdagarna) | The Jennie - text och tankar, webb och kommunikation.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>