Vad är en bloggare värd och vad gör vem trovärdig?

Den här veckan är det många som väckt intressanta frågor i och om bloggosfären.

En av dem är Therésia Erneborg, en av Sveriges största och i mina ögon duktigaste matbloggare, som driver den populära bloggen Söta Saker. Hon frågade igår sina läsare ”Vad tycker ni om annonser?”, och fick en hel del respons, både i kommentarsfältet på sin egen blogg och på Facebook där andra delade artikeln vidare. Både frågorna som Therésia ställer och svaren som läsarna ger är högintressanta, och till största del även mycket kloka, om du frågar mig. Inte minst är ämnet ständigt aktuellt och jag tror knappast att den aktualitetsgraden kommer att minska. Senast i förrgår hade jag samma diskussion med en stor kund, kring var gränserna för ”okej” och ”inte okej” bloggbearbetning går. Hur mycket är det värt för ett varumärke att synas hos en viss bloggare? Vilka krav kan bloggaren själv ställa? Vad gör det med trovärdigheten hos läsarna om en bloggare tillåter sig ”köpas” eller om bloggen förvandlas till en annonsplats?

Engagerande frågor? Svarar du ja så läs i så fall både bloggposten och kommentarerna! Är lika intressant för bloggare som för PR-konsulter och andra som sysslar med digital PR och marknadsföring.

En annan debatt som gått hyfsat het är den om modebloggare, deras position och på hur stort allvar man, i synnerhet ”riktiga publicister” (…), kan ta dem – en också ständigt återkommande och ständigt aktuell diskussion. Det är flera som bloggat om det, även internationellt, men ska du välja en enda bloggpost att läsa kring ämnet så kan du till exempel välja den här: ”Tystnad, shopping” av Rodeos krönikör Daniel Björk.

Inlägget går visserligen att kritisera, vilket somliga kommentatorer också gör, och den handlar visserligen lika mycket om folks attityder till mode som om ”viktighetsgraden av en modebloggerska”. Men intresserar det dig det minsta tycker jag du kan ta en flukt (den är kort och ögnas, till skillnad från mina ordb*jsande poster, snabbt igenom)! Har själv en teori om att de flesta ”bara modebloggare” både tas på mycket större allvar, både vad gäller monetärt och opinionsbildande värde.

Sist men inte minst fick jag själv häromdagen höra att min Justin Bieber-post verkade lite ”köpt”. Att jag litegranna använde filmen för att, kanske inte i första hand promota filmen (som jag, ja, fick gå på gratis), men för att missionera kring sociala medier (det branschområde som jag, ja,  bedriver konsultverksamhet inom). Vet inte om det var fler som tolkade den så, men vill bara förtydliga att så inte alls var fallet. Min ambition är alltid att uttycka 100 % ärliga och egna åsikter här på bloggen och att inte låta andra styra över vad jag eventuellt bör tycka. Och följaktligen tycker jag på r i k t i g t att Justin Bieber-dokumentären på ett ganska gripande sätt demonstrerar betydelsen av sociala medier och vilken kraft det ligger i kanaler som Youtube. Något som för övrigt även Google häromdagen lät uppmärksamma i sitt ”Google goes Gaga”.

Med det sagt ska jag äta en sen baguette-lunch med serranoskinka från Konsum. Inte för att jag har intresse i att promota varken bröddieter (de är ju så populära…), spanska grisar eller matiga cooperativ, utan för att jag är hungrig och det råkar vara vad jag har hemma.

Uppdaterat: Tor Löwkrantz från Wenderfalck skriver idag på Dagens Media om hur ”De inflytelserikas förtroende går inte att köpa”. Också välskrivet och läsvärt, apropå det jag tipsat om ovan!

One thought on “Vad är en bloggare värd och vad gör vem trovärdig?

  1. Pingback: Veckan som gick – Vecka 13 « Same Same But Different

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>