Det blev en kort men intensiv vistelse i Oslo (åkte i förrgår, kom hem igår) – och lyckad, på många sätt. Hotellrummet var en sak, resesällskapet (dubbelt upp) var en annan och bloggfrukosten vi ordnade en tredje, för att nämna några saker. Och precis som jag skrev häromdagen är jag nu mer än tidigare övertygad om att den norska bloggosfären fortfarande är i rotstadiet, men att den håller på att gro – något som både känns spännande och roligt att så här i ett blixtkort dygn få vara del av och kanske bidra till.

På hemresan snubblade jag och Johanna hur som genom Oslos taxfree, och upptäckte då det här:

Precis, du läser rätt – Smirnoff Augmented Reality Vodka! Nu var varken jag eller @jossibaloo tillräckligt släpa-på-en-liter-sprit-sugna för att inhandla ett exemplar, men efter lite internettande fick jag fram vad det handlar om. Orkar du inte läsa får du säkert en hyfsad bild av upplevelsen i Youtube-klippet nedan:

Okej, det slår ju knappast ett IRL-partaj, men jag tycker ändå idén är lite kul(och vill du veta vad mer Smirnoff har för sig på webben kan du till exempel besöka deras Facebooksida där de nu har en”fan of the week-kampanj”).

“The Internet of things” – att fysiska produkter på olika sätt börjar interagera med webben och att internet byggs in i dem, tror jag (och fler med mig) snabbt kommer att bli allt vanligare. Och även om AR-vodka väl inte riktigt är att betrakta som en “of-Internet-thing”, tycker jag i alla fall att den är ett lekfullt tecken i tiden och en kul fingervisning om var vi är på väg.

Bland molnen (…), utsikt från Norwegianfönstret.