Här är riktlinjerna som rockar (om att skriva så folk fucking förstår)

Tänkte kort bara kommentera vikten av (och min kärlek till) enkla, direkta texter som folk faktiskt vill läsa och inte minst fattar innerbörden av. Det låter självklart, men till och med när man jobbar med copy på daglig basis kan det vara lätt att glömma bort – det där lilla extra, som ironiskt nog ofta handlar om att skala bort och skala av, som gör hela skillnaden i om någon faktiskt vill ta till sig ditt budskap, eller ens orkar försöka göra det.

När jag pluggade på Medieinstitutet hade vi en lärare som lyckades etsa fast en mening hos mig, och den löd:

”varje offert du skriver ska kännas som en festinbjudan”

Det brukar jag allt sedan dess försöka ha i bakhuvudet, inte bara när jag skriver offerter, utan även när jag sammanställer analys- och strategirapporter, konceptbeskrivningar, riktlinjer, jobbmail, eller vad det nu må vara. Det innebär inte att alla mina texter bokstavligt talat andas kalas, men jag tror och hoppas att jag med den utgångspunkten i alla fall skapar något som är behagligt och lustfullt att läsa och, inte minst, enkelt att förstå.

Att det kryllar av tråkiga, krångliga och onödigt stela texter är dock ganska lätt att glömma bort, eller åtminstone acceptera just för att de är så förväntade. Det är först när man ramlar över en text som man förutsätter ska vara just så svårtuggad, men inte är det, som man inser hur många alla de där andra svåra tråktexterna faktiskt är.

Det slog mig till exempel när jag för ett tag sen lusläste copyn på Innocents smoothieflaskor (helt fantastisk i jämförelse med all annan flaskcopy jag lusläst…). Och det slog mig igår när jag, som del av research för en grej, trodde att jag skulle ”tvingas till” att läsa Youtubes community guidelines. Tji fick jag när det visade sig bli en hallelujah reading moment!

Här ett utdrag så att ni kanske fattar vad jag pratar om:

”Vi begär inte att du ska uppföra dig som om du var omgiven av nunnor, gamlingar och hjärnkirurger. Vi vill bara inte att du ska missbruka sidan. Alla nya och coola funktioner på våra mötesplatser bygger på att man kan lita på varandra. Vi litar på att du tar ditt ansvar, och miljontals besökare lever upp till våra förväntningar – hoppas du också gör det”.

Jag säger bara, heja Youtube, och tror egentligen inte det behövs någon vidare djupanalys här. Grundprincipen som jag ser det torde vara ganska enkel:

1. Ska du skriva något som är tänkt att läsas, använd för bövelen ord och en ton som människor vill och kan läsa.

2. Vill du inte läsa vad du själv har skrivit? Då vill förmodligen ingen annan heller det.

3. Måste du skriva något just för att det måste stå där, men som du helst inte vill att folk vill läsa eller kan förstå? Då suger troligen det du har att berätta.

Hur tänker du som läser den här bloggposten? Och vilka texter har (oväntat) fått dig att ”tacka ja till kalaset” på sistone?

 

 

3 thoughts on “Här är riktlinjerna som rockar (om att skriva så folk fucking förstår)

  1. Du får det att låta lätt och lustfyllt. Precis som en riktigt bra text ska göra. Tack för inspirationen! Och du, bra rubbe;)

  2. Bra skrivet, men innehållet är ju egentligen ganska självklart. Det är bara så synd att alla ”tråkiga texter” ska vara just tråkiga.
    Jag har funderat ett tag nu och jag kan faktiskt inte komma på någon text som oväntat fått mig att tacka ja till något jag annars antagligen skulle ha nobbat. :-(

  3. Pingback: Tänk om jag hade en liten, liten ap...fin copywriter överallt - The Jennie - text och tankar, webb och kommunikation. | The Jennie - text och tankar, webb och kommunikation.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>