Minst ’50 shades of future’: Insights 2013 är en riktigt het rapport (och ja, du bör läsa den)

Jag är en sucker för spaningar och rapporter. Gillar både att skriva dem (jo, faktiskt, mina kollegor kan intyga) och läsa dem. Men det ska erkännas, vissa är helt klart mer spännande än andra. Och det handlar inte bara om att visst innehåll intresserar mer än annat, utan om sättet det presenteras på. Lite som jag varit inne på förut – ska man skriva något som man vill att folk ska läsa så…ja, då är det en rätt bra idé att använda ord och en ton som folk faktiskt vill och orkar traggla skutta sig igenom.

Så är det helt klart med ‘rapporten’ jag vill tipsa om här: Insights 2013 – Redefining experience: Transforming Global Business Through Connected Thinking, presenterad av SapientNitro. Rapporten är indelad i fyra större trendspaningar (som sedan i sin tur avhandlar en rad ämnen inom varje ‘trendkapitel’, såsom Storytelling, Gamification, Future of TV och Future of Business Insight):

  1. Real-Time Control: New Consumer-Oriented Devies and Data
  2. Predicting Desire: Building the Infrastructure to Anticipate Consumer Needs in Real Time
  3. Continuous Experiences: How Companies Are Blurring the Online and Offline World
  4. Globalization: The Global Marketerand the Rise of the Global Consumer

SapientNitro (@sapientnitro på Twitter) kallar sig ”idéingenjörer” som ”bygger mycket mer än image” och är, om man ska ta dem på egna ord, ”världens största integrerade marknadsförings- och teknikföretag sammansatt av strateger, kreatörer, techfolk, tänkare och drömmare”. Hur mycket sanning det ligger i dessa vackra ord är jag tyvärr inte Sapient-savvy nog att avgöra. Men som det verkar verkar de har lång erfarenhet av att jobba med stora kunder och har case som bevisar att de mer än hyfsat kan sin sak. Det, och att de vet hur man får en 218 sidor lång branschspaning att kännas som en värdig motståndare till 50 shades of Grey (eller vilken annan sexig bok som nu råkar ligga på bloggfolkets nattduksbord…).

Vem bara måste läsa?

Jobbar du med någonting alls relaterat till marknadsföring, PR, webb, sociala medier, varumärkes-, produkt- eller tjänsteutveckling och/eller har ett pampigt C på visitkortet (CEO, CIO, CFO, CMO…eller motsvarande svensk titel) – då tycker jag verkligen du ska lägga den här trendrapporten på frukostmackan och svälja med ro. I alla fall sätter den ord på många av mina tankar och övertygelser, samt ger en del nyttiga lärdomar och insikter som jag tror är schyssta att ha med sig över tröskeln trampolinen in i nästa år.

Några highlights

Nej, jag tänker inte sammanfatta 218 sidor (sorry). Men några stycken och ibland bara meningar som fångade mig särskilt:

  • mPayments – The Future of Money
    Ja jisses, möjligheterna som mobilbetalningar öppnar…Intet nytt under solen, jag vet. Ändå, snart är vi faktiskt inne i den där revolutionen det så länge pratats om. Häftigt. Och spännande att se hur och vilka som hakar på, integrerar och utvecklar den.
  • ”The economy of one” – the consumer as a producer, influencer & purchaser”.
    Riktigt spännande ämne som jag lätt skulle kunna läsa 218 sidor till om, om bara det alltså. Denna ständigt ökande konsumentmakt – älskvärd. Och utmanande. Och ännu mera älskvärd just därför.
  • Responsive Design 101.
    Jo, responsivt är lätt ett av 2012:s ”buzzwords”. Men i Insights 2013 ropar man inte bara halleluja över trenden, utan ger faktiskt riktigt bra, handfasta råd kring när och hur responsiv design är relevant och hur man ska tänka, både utifrån beställar- och utvecklarperspektiv.
  • Gamification as a digital strategy
    Även Gamification är ju som begrepp nästintill uttjatat och det känns som något alla försöker lyfta in överallt. Men just det är också något man ur ett ganska sakligt perspektiv pratar om här, samt ger konkreta exempel på när det funkar klockrent vs inte helt rätt upp i krysset. Jag fick också via Insights-rapporten upp ögonen för Unilevers ”Share Happy iVend – the world’s first smile-activated vending machine” (cool grej, hade jag missat, läs mer om på s. 94).
  • ”The best marketers will never define themselves as B2B or B2C. They will understand that we are all just B2P—Business to People”
    Fint och tänkvärt citat på s.100 - alla är vi människor…
  • Storyscaping – building worlds, not ads.
    Gillar verkligen begreppet ”storyscaping” Och förstår vad de menar att det idag tyvärr är lätt hänt att storytelling blir mer ”story yelling”….(s.111).
  • Learning to act in realtime.
    Amen to this. Läs, så förstår ni.
  • ”Social media rises to be a top concern – globally”
    Grafen på s.189 gör en sån som jag rätt glad.
    ;)
  • Taco Bell-exemplet (s.195)
    Favorit i repris som i rapporten tas upp för att exempliera varumärken som ibland ”put their money where their mouth is”: On July 9th, the Old Spice Twitter page mused, “Why is it that ‘fire sauce’ isn’t made with any real fire? Seems like false advertising,” to which Taco Bell replied, “Is your deodorant made with really old spices?. Underbart.
Givetvis slår förstås ett svenskhjärta också ett extra ba-bonk av meningen på s.97:
The most fascination ancient social network is perhaps Nämforsen rock art in Sweden (ligger en del i det). Liksom det är kul att läsa stycket om hur SapientNitro hjälpt Clas Ohlson att expandera på brittisk mark.

Så grejen är alltså….?

Helt kort: vill du få värdefulla lärdomar och insikter, nicka med (eller kanske förfäras, vad vet jag?) över potentiella sanningar, trender och förändringar, liksom bunkra tips om lyckade och mindre lyckade kampanjer och andra marknadsföringsaktiviteter samt upptäcka en och en annan cool tjänst – LÄS!

3 thoughts on “Minst ’50 shades of future’: Insights 2013 är en riktigt het rapport (och ja, du bör läsa den)

  1. Pingback: Ska försöka komma på något riktigt bra att prata om | Helen Alfvegren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>