”En glassig look och skön tunga kan man liksom bara leva på så länge”

Slutet av mars 2014 och det bubblar vårkänslor, sommarlängtan och glass-sug. Eller framför allt längtan efter varumärken som menar allvar i alla led, vilket är det som den här bloggposten egentligen handlar om.

Jag har ju bloggat om Ben & Jerrys förut, och det tycks alltid komma nya anledningar att återvända till dem. Som i dag när jag fick den här påminnelsen Facebookad i min riktning (tack Mona!), om varför just det företaget är allt annat än bara en glassig yta. Och att när det säger att de gör gott, så har de verkligen goda anledningar till det – alltså bortom, förvisso himmelskt goda, smaker.

Jag säger nog inte så mycket mer just nu än att tänk så många som har att lära av det här. (Missa inte länkarna under ”Fact Check Time!” på slutet).

Lärdomen alltså, för företag i största allmänhet: Mycket snack är helt okej. Men se då till att ha en riktigt schysst verkstad också, med allt vad det innebär för att den ska anses duglig för dem som jobbar där, besöker den och nyttjar det som lämnar den. Det tror och hoppas jag i alla fall att fler kommer att ställa högre krav på framöver. Och ju mer sociala och digitala vi blir, ju svårare tror jag faktiskt att det kommer bli för ”varumärken utan redig verkstad”. En glassig look och skön tunga kan man liksom bara leva på så länge, hur snyggt och gott det än må vara.

Det här är inlägg 30 i #Blogg100 – en numer årlig utmaning i att publicera minst ett blogginlägg om dagen, hundra dagar i rad. Följ även mig och mina fina kollegor på Bloggbyråbloggen, som också är en del av Blogg100 2014.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>