En bra idé är en idé som blir av och här är en podd som andas framgång

Jag inledde dagen med att lyssna in mig på ”Framgångsresor” – Norwegians senaste kommunikationssatsning som tar sig uttryck i en podd. Säga vad man vill om Norwegian som bolag (jag säger att jag är en av dem som när jag flyger oftast flyger med just dem) – kommunikationsmässigt tycker jag att de ofta jobbar bra. Till exempel är de extremt duktiga på att följa upp inbokade och avslutade resor med trevliga, till synes ”personliga” och precis lagom säljiga mail, som alltid kommer i precis rätt tid.

Snyggt.

Framgångsresor  - ”en interaktiv podd för en ny generation affärsmänniskor” – tycker jag är annan ypperlig satsning och ett kommunikativt smart koncept. Att man gör det i samarbete med ett annat företag, i det här fallet SIME med entreprenören och proffsintervjuaren Ola Ahlvarsson i spetsen, gör det också spännande på fler sätt. Som jag ofta tycker att det blir, när olika företag samarbetar och plötsligt kan mötas på helt nya arenor och förverkliga nya typer av idéer som skulle vara svåra att genomföra och bli relevanta/trovärdiga avsändare till på egen hand.

I det här fallet ger det i min värld Norwegian lite nya attribut som, oavsett om de är djupt förankrade eller mer uppsättningen till en image de vill ikläda sig, ger min bild av företaget nya konturer. Och plötsligt talar de inte bara till mig i egenskap av resenär utan även som egenföretagare och någon som brinner för att uppnå egna mål. De blir helt enkelt lite mer av en någon som (till synes) förstår mig och som drar åt samma håll – bortom de håll som deras vingar kan ta mig. Och det tror jag nästan alltid är ett smart drag.

Första delen i rubriken här ovan är för övrigt ett citat från första poddavsnittet och samtalet med Ove Rytter, en typisk sådan där imponerande ”slashmännsk” (journalist/författare/entreprenör/professionell judoutövare/bodybuilder…) med kloka ord kring bland annat entreprenörskap. Han drar i sitt prat paralleller med träning – i hans värld en av de viktigaste saker för att både ha ett lyckligt liv och bli en lyckad entreprenör – och menar att liksom den bästa träningen är den träning som blir av, är de bästa idéerna de idéer som genomförs. Typ att verkstaden vinner över snacket, och att den som snickrar alltid åstadkommer något mer än den som inte lyfter hammaren.

Jag kommer i vilket fall plöja fler Framgångsresor (och hoppas på fler avsnitt). Och när vi ändå pratar podd så håller jag uppenbarligen med dig Magnus, podden är inte död.

Det här är inlägg 18 i #Blogg100 – en numer årlig utmaning i att publicera minst ett blogginlägg om dagen, hundra dagar i rad. Och nu undrar man ju stilla vem som tar initiativet till #podd100, om det inte redan är gjort?

One thought on “En bra idé är en idé som blir av och här är en podd som andas framgång

  1. Pingback: Alltid intessant att prata mer än produkt | The Jennie - text och tankar, webb och kommunikation.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>