Från produktplacering till hacktivism – tips för dokumentärsugna

Mellan griljant middag och…ja, grillrester, har den här helgen mest gått ut på arbete. Arbete-arbete och trädgårdsarbete, så både knopp och kropp har fått sitt så det heter duga.

Lite nöjesduglig tid har det dock också blivit, i dokumentär-soffan bland annat. Bränt av både Morgan Spurlocks The Greatest Movie Ever Sold (inte hans senaste och inte heller, om du frågar mig, hans bästa, men likväl sevärd film som lyfter intressanta frågor kring varumärkesbyggande, reklam och produktplacering och litegranna företags villighet till transparens) och den prisbelönta We are legion, av dokumentärfilmaren Brian Knappenberger.

Den senare en film jag verkligen varmt kan rekommendera alla som vill lära sig mer om hacktivism och den digitala kampen för yttrandefrihet i allmänhet och organisationer och fenomen som Anonymous, Lulzsec och 4chan i synnerhet.

Själv såg jag bägge filmerna via Netflix, men de går förstås att hitta på fler ställen. Nedan trailers för dem båda.

Det här är dag 65, och ett av flera inlägg i #Blogg100 – en numer årlig utmaning i att publicera minst ett blogginlägg om dagen, hundra dagar i rad. Följ även mig och mina fina kollegor på Bloggbyråbloggen, som också är en del av Blogg100 2014.

Om vikten av innehåll (och en riktigt lättviktig burrito)

I dag sitter jag och klämmer på min kammare. Ingen klämdag i egentlig betydelse, jobbar som aldrig (nåja) förr, men vi har i alla fall valt att distansera oss från kontoret i dag. Skönt ibland, särskilt med projekt som kräver rejäl och sammanhållen nedgrottning (läs: analys), även om jag nästan alltid tycker bäst om att ha kollegorna runt mig att bolla med.

Just på grund av fokuset på egen bubbla har jag i dag inte så mycket att delge omvärlden. Men det har som tur är andra. Till exempel David – som jag råkar tycka löjligt mycket om för en massa mer saker än bara (”bara”)  det faktum att han skriver och driver sajter lika självklart som en annan borstar tänderna – som idag bloggat om den nya sortens nyhetssajter. Intressant läsning för alla ”vanliga dödliga svenska innehållsproducenter” som fortfarande har något att lära av sajter som Buzzfeed. Och säkert de flesta andra också.

Den bästa Buzzfeed-nyheten just nu tycker jag för örvigt är den här, som du sannolikt redan sett passera valfritt socialt flöde, via valfri lolifierad nyhetssajt. Någon i mitt nätverk skrev att det är sådant här som får internet att gå runt. Jag är beredd att hålla med.

Det här är dag 63, och ett av flera inlägg i #Blogg100 – en numer årlig utmaning i att publicera minst ett blogginlägg om dagen, hundra dagar i rad. Följ även mig och mina fina kollegor på Bloggbyråbloggen, som också är en del av Blogg100 2014.

Låter något komma emellan lite

I dag är typiskt en sådan där dag då jag kanske egentligen skulle ha bloggat någon annanstans. Massor av tankar, känslor, ord i huvudet, men kanske inte just den sorten som vill fastna här. Inte just nu.

Avslutade dagen med ett visserligen väldigt intressant seminarium, anordnat av PR-branschföreningen PRECIS”Mätning bortom pressklipp” var temat, det vill säga hur digitala PR-aktiviteter mäts (eller inte mäts) i dag, och vad vi – till exempel PR-människor, marknadschefer, ledningsgrupper – kan behöva göra för att hitta och bevisa värden som betyder något, som vi kan lära oss något av och som faktiskt kan leda till bättre affärer för alla. Kommer vilja och kommer att säga mer om det en annan snar dag. Så länge kan du se hela det filmade seminariet i sin helhet här. (Gör det. Alltså verkligen, väl värt tiden).

Inledde och stannade dock upp dagen med något helt annat i förmiddags. En begravning, som av många skäl håller sig kvar. Och är det något jag bestämt mig för för länge sen så är det att när något lite djupare än vardagen kommer emellan – emellan vad det nu kan vara – så måste det få göra just det. En liten stund i alla fall. Tror det är bra, emellanåt. Så i dag kommer det lite emellan bloggandet.

Men ändå, det blev ju något slags inlägg 4 i #Blogg100 – en  utmaning i att publicera minst ett blogginlägg om dagen, hundra dagar i rad. 

 

”You guys are glassholes” – tips för dig som vill nörda ner dig

Ja, det är uppenbarligen inte bara solglajjor det börjar bli säsong för, i techvärlden ska även Googlebrillor snart slåss om varje respektabel nörds näsrot. Eller inte?

I helgens avsnitt av This week in Tech – #404: Episode not found (titeln i sig ett skönt garv för nördar) –  pratades och testades just Google Glass på djupet, delvis utifrån perspektivet om det är en ”must have” eller inte. Det blev, som det ofta blir med Leo Laporte och hans kompani, en både intressant och skrattvänlig (demo)diskussion att följa, där förövrigt den här bloggpostens rubbe bara var ett av många sköna citat.

Således, har du oförskämt många minuter över, eller bara är sjukt sugen på att veta allt om Google Glass, missa inte det här:

Suktar du mer efter analogt, eller i alla fall funderar över det där med analog längtan, kan jag parantestipsa om Kobras program som sänds imorgon onsdag. Verkar också riktigt sevärt!

 

Titt-tips för ordnördar

Har en to do-lista att beta av och är inte riktigt upplagd för några längre bloggutläggningar. Men parallellt med to do:n finns en to see. På den står bland annat den här spellistan från TED – tio ”talks” om ord som jag alldeles säkert tror kommer roa mig vid tillfälle. Eller kanske dig, om du som jag är språknörd.

Det här är bloggpost 96 i #blogg100 – en utmaning att skriva minst ett inlägg om dagen, hundra dagar i rad.

Skönhetsskisser som gör skillnad – Dove gör det igen

Det är ganska sällan en pre-roll på Youtube fångar mig, säkert 9 av 10 gånger väljer jag att klicka bort annonsklippet så fort jag ges chansen, eftersom det allt som oftast står i vägen för det jag verkligen vill se. Men så finns det undantag.

Den här fick mig alltså att frivilligt (nåja, mer eller mindre) vänta dryga 3 minuter extra på att se det jag egentligen skulle se (en betydligt mycket mer nonsens-sägande historia…) – en ganska stor bedrift i min värld.

Jag har hyllat Dove förut, och jag gör det gärna igen. Vet få som är så duktiga på att kommunicera ut budskap som fastnar. Sunda dessutom. Och uppenbarligen tycker fler som jag.

Det här är bloggpost 89  i #blogg100 – en utmaning att skriva minst ett inlägg om dagen, hundra dagar i rad.

Radio, spel och pirater

Jag är verkligen ingen gamer (undantaget mitt konstanta Ruzzleberoende, men det är ju en högst tveksam gamingdiagnos). Trots det lyssnar lyssnar jag nästan oroväckande ofta på P3 Spel (en direkt konsekvens av att jag lyssnar nästan oroväckande mycket på P3 i överhuvudtaget). Och jag tycker oftast det är riktigt kul – trots att jag har ungefär en bråkdels koll på cirka alla spel de pratar om.

Idag hamnade jag hur som där igen, och dagens program tror jag kan intressera fler – gamers såväl som sådana som jag. Ämnet för diskussionen var piratkopiering och hur det påverkar spel och spelare.

Vad har till exempel Commodore 64-hackarna gjort för det svenska spelundret? Lyssna själv.

Det här är bloggpost 88  i #blogg100 – en utmaning att skriva minst ett inlägg om dagen, hundra dagar i rad.

Sevärt om världens mest ambitiösa webbprojekt

Det sena lördagstipset för seriösa hemmasittare (that’s me) är att vika 52 minuter till att kolla på gårdagens K special, om Google och det litterära världsarvet.

K Special beskrivs av SVT som ”kvalitativa, spännande och kunskapsspäckade kulturdokumentärer med kända kulturpersonligheter” – och det sammanfattar också väldigt bra den här dokumentären av Ben Lewis, en berättelse om ”det mest ambitiösa projekt som genomförts på Internet”. Det vill säga, Googles ambition att genom systematisk skanning skapa ett monsterbibliotek innehållande varenda bok i hela världen som någonsin existerat, av förklarliga skäl en inte helt okomplicerad sak.

Det här är bloggpost 81 i #blogg100 – en utmaning att skriva minst ett inlägg om dagen, hundra dagar i rad. 

 

Dagens klipptips: 3D-print och safarifetma

I veckan hade Kobra, ett av mina favoritprogram på SVT (som btw lägger ut alla grymma låter från sina program på Spotify!), nysäsongspremiär. Missade du avsnittet som handlade om 3D-skrivare, tycker jag att du ska vika 28 minuter av den här dagen åt att se det. Beskrivs nog bäst som SVT förpackar det:

”3D-skrivare kommer nu stort – inom konsten, vapenindustrin och i våra hem. Idag kan man skriva ut kläder. Kristofer Lundström träffade modedesignern Iris van som skrivit ut sin haute couture-kollektion. På Kungliga Konsthögskolan i Stockholm har man sen 14 år ett nära samarbete mellan konst, design och 3D-industriföretag där teknik och estetik korsbefruktar varandra. Den amerikanske juridikstudenten och kryptoanarkisten Cody Wilson strävar efter att vi fritt själva ska kunna skriva ut vapen i 3D”.

”På grund av rättighetsskäl” går inte själva Kobra-avsnittet att embedda. Men en webb-exklusiv fem-minutrare med mer på temat 3D-print, och specifikt kring dess utveckling och användning i Sverige, låter i alla fall SVT mig bjussa på:

Jag tycker det här med print-on-demand och 3D-teknik är hur coolt som helst. Möjligheterna det öppnar går nästan inte att greppa, men är av samma anledning också skrämmande. Jag kommer att återkomma till det i en långpost imorgon (för du vet väl att man aldrig ska posta viktigheter på lördagar?), så se det här litegranna som en teaser.

Morgondagens post, som jag redan börjat fnula på, kommer dock ha ett ”crossover-tema” som gör att även Rollin’ Wild-klippet nedan, ett du kanske sett (men kanske inte läst bakgrunden till?), kan vara värt att kolla in.

Glad lördag, och kom ihåg:

Den som inte rör sig dör.

 

Det här är bloggpost 53 i #blogg100 – en utmaning att skriva minst ett inlägg om dagen, hundra dagar i rad.

 

Dagens klipptips: en riktigt vackert utförd real beauty-kampanj

Dove kampanjar för riktig skönhet

Du kanske redan har sett det, klippet eller snarare kampanjen som bland annat Nyheter 24 skrev om häromveckan.

Behöver nog inte addera så många ord, klippet är självförklarande. Mitt betyg i alla fall: genialiskt från början till slut.

Det här är bloggpost 46 i #blogg100 – en utmaning att skriva minst ett inlägg om dagen, hundra dagar i rad.