Social pressbank signerad SEB

Jag har tidigare bloggat om banker och webb men har, vilket jag också tydliggjorde i det inlägget, inte varit särskilt imponerad av hur finanshusen lyckats förvalta sina verksamheter och kunder på nätet.

Med bakgrund av det (och som långtgången kund hos SEB) började det därför direkt att spritta i klickfingret när följande lilla inlägg flimrade förbi i Twitterflödet:

sebnews

...så sant som det var twagt...

Skandinaviska Enskilda Banken AB har alltså blivit med socialt pressrum och Oscar Carlstens recension är en att stämma in i: det är verkligen välgjort.

De har integrerat alla ”förväntade sociala kanaler” där SEB idag har material och är närvarande;  Youtube, FlickrSlideshare och Twitter (där chefstrateg @Mitelman och företagarekonom @IngelaHemming gör sig hörda, något jag tidigare missat).

De presenterar pressreleaser i bloggformat,  jobbar med en Googlifierad nyhetskarta (visar geografiskt var olika nyheter inom koncernen hör hemma), de listar söketiketter i ett taggmoln och har tydliga delafunktioner.

Sidan är överlag stilren och lättnavigerad och innehåller, i alla fall efter eget tycke, precis bara den information och de länkar som är relevanta. Man hittar helt enkelt det man vill ha utan att för den sakens skull känna sig fångad i webbestetisk tråkzon.

sebprint

SEB - Social Media News Room

En av länkarna leder mig in till The Benche – ett SEB-supportat ”Trade-community” (vilket jag inte heller tidigare kände till…) som enligt den engelska sidans beskrivning är ”a free service to trade finance professionals or other members active in international trade. The purpose is to encourage sharing of knowledge and experience, open discussions and networking between such professionals.”
En socialfunkig avstickare värd att spana in för den det intresserar!

thebenche

The Benche Community - powered by SEB

Vad som skulle intressera mig desto mer är att se det här webbseb-innovativa greppet också gripa tag i andra delar av bankens webbplats. Önskar till exempel att jag som inloggad själv kunde styra mer över hur min förstasida såg ut (gärna drag-and-drop-funktionalitet!), att mina vanligaste aktioner sparades och blev mer lätthittade (det vill säga rakt på sak med minsta möjliga antal klick), att jag kunde få externa notifieringar, till exempel via mail, på de händelser jag vill bli notifierade om (till exempel; ”skicka mig ett mail varje gång jag får en insättning av företag X”) och jag skulle älska en smidig iPhoneapp

Och nej, jag köper inte att en nätbank bara för att det ska vara säker måste brista i sin funktionalitet. Och nej, det är inte det att SEB:s nätbank inte fungerar (det gör den), det är bara det att den 2009 borde kunna erbjuda sina webbkunder så mycket mer.

Så, SEB, Tumme-upp för Social Media Newsroom, och Hålla-Tumme för fortsatt utveckling!

10 thoughts on “Social pressbank signerad SEB

  1. Pingback: bryggare.nu – Johan Bryggares blogg om webb, kommunikation, teknik och annat som hör livet till. » Archive » Så där ja, då var SEB Newsroom äntligen i luften

  2. Hej,
    Kul att du tyckte om vårt Newsroom. Vill passa på att tacka dig för dina tips till utveckling och kan glädja dig med att det faktiskt är omhändertaget. Jag vågar inte svara på när det är klart men det är under utveckling.
    Hälsningar
    Annelie Gullström

    • @Annelie Gullström: Hej! Och kul att se att ni kan omvärldsbevaka… :) Liksom att höra att ni har mer utvecklingsplaner på g. Hoppas ni håller oss kunder uppdaterade!

      Ytterligare en klok input (via @teddschen på Twitter) gällande Newsroom var att ni är duktiga på att ”prata” (info ut) men, undrande, hur är det med ”lyssnandet”? Dvs, ont om kommentarsmöjligheter osv….Liksom @wittlock konstaterade: ”SEB may have dialogue with press, talking about customers, but they have no social media contact with those customers”. Kanske något att ta med sig… /mvh Jennifer

  3. Hej,
    Kul att du tyckte om vårt Newsroom. Vill passa på att tacka dig för dina tips till utveckling och kan glädja dig med att det faktiskt är omhändertaget. Jag vågar inte svara på när det är klart men det är under utveckling.
    Hälsningar
    Annelie Gullström

    • @Annelie Gullström: Hej! Och kul att se att ni kan omvärldsbevaka… :) Liksom att höra att ni har mer utvecklingsplaner på g. Hoppas ni håller oss kunder uppdaterade!

      Ytterligare en klok input (via @teddschen på Twitter) gällande Newsroom var att ni är duktiga på att ”prata” (info ut) men, undrande, hur är det med ”lyssnandet”? Dvs, ont om kommentarsmöjligheter osv….Liksom @wittlock konstaterade: ”SEB may have dialogue with press, talking about customers, but they have no social media contact with those customers”. Kanske något att ta med sig… /mvh Jennifer

  4. Hej Jennie!

    Vet inte hur jag hade missat mitt nylle här :) men bra att du fångade upp bollen. Tycker liksom du att satsningen förtjänar mycket positiva kommentarer.

    Vi hörs!

  5. Hej Jennie!

    Vet inte hur jag hade missat mitt nylle här :) men bra att du fångade upp bollen. Tycker liksom du att satsningen förtjänar mycket positiva kommentarer.

    Vi hörs!

  6. Pingback: Så blev #SEB äntligen med iPhone-app! | The Jennie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>