Är jag en social mediaexpert? Tio svar på tio relevanta frågor.

Via en nytillkommen Twitterfollower hittade jag länken till ett inlägg på Klaus-Peter Beiersdorfs Kingmakerblogg (som jag av nån märklig anledning missat att lägga till i bevakningsflödet), rubricerat ”Tio frågor att ställa till en socialmediaexpert”.

Nu är jag inte den som brukar gå runt och kalla mig själv social mediaexpert – framförallt för att det är kort sagt omöjligt att vara expert på alla de kanaler, tjänster och verktyg som sociala medier som begrepp och i mina ögon omfattar. Däremot finns det andra som ibland velat knuffa över ordet i mitt knä, och i vilket fall går ju mycket av min vakna tid ut på att vara rådgivande inom området sociala medier. Så, med detta som bakgrund och med tanke på att frågorna känns relevanta tänkte jag att jag lika gärna kunde svara på dem (trots att Klaus i sina kommentarer redan hintat om vad som skiljer skojjarna från expertisen).

Vore ju dessutom förbannat synd att döda myten om den självgode jäveln som gärna pratar om sitt eget jobb (…).

  1. Har du nån blogg eller ett twitterkonto?
    Svar: Ja. Twittrar privat som @TheJennie och professionellt under @disruptivemedia (samt för tillfället @disruptivecode).

    Driver aktivt tre privata bloggar (thejennie.se, banalt.se och subtilt.se) inom tre vitt skilda områden och där jag tagit tre helt olika ”kommunikativa grepp”. Bloggar regelbundet på disruptivemedia.se (och just nu disruptivecode.com), ingår i Mindparks bloggteam och hjälper löpande andra företag med sin bloggkommunikation.

    Och, *gubbe i lådan*,  jag kommunicerar även på andra sätt. Varje dag både träffar, pratar och rör jag vid människor fysiskt. IRL. Och jag brukar i allmänhet förstå vad människor säger till mig. Och människor brukar i allmänhet förstå vad jag säger till dem.

  2. Hur länge har du varit aktiv i sociala medier?
    Svar: Begreppet sociala medier är förstås en definitionsfråga (som jag kommer tvingas svara på nedan…), men i min mening existerade sociala medier långt innan de fick sitt nuvarande samlingsnamn.

    I vilket fall startade jag min första blogg och öppnade Twitter- och Facebookkonto (samt joinade ett uppsjö andra sociala webbtjänster) 2007 (sent, men —>), har ”hängt på nätet” så länge jag kan minnas. Är uppvuxen med webbutvecklar-pappa och hemdator sedan födseln (1982) och minns bland annat tydligt lanseringen av AOL där jag nyfiket provade mig fram på en tjock och stationär Macintosh i en källare i Chicago. Var i Sverige en ung och aktiv besökare/chattare på till exempel mIrc, Spray, Skunk, Torget och Aftonbladet, besökte 1995 vad som i alla fall då kallades ”Sveriges första internetmässa” (hölls i Sollentuna och kände då som ett framtidsseminarium utan guds like…) och försökte begripa mig på det mesta av innehållet i till exempel Pawlos Prudentliga (trots att jag knappast var i branschen då…).

    Exakt var, när och hur nätaktiviteterna tagit plats har som sagt varierat, men intresse och engagemang har jag i alla fall aldrig lidit brist på.

  3. Har du några exempel på lyckade insatser ni gjort i sociala medier?
    Svar: Disruptive Media, företaget jag jobbar åt, och inte minst min arbetsgivare Annika Lidne har en rad lyckade exempel bakom sig. Under det senaste året (så länge som jag jobbat där) har vi bland andra haft uppdrag åt Fiskars Group, Svensk Mjölk, Jordbruksverket, Jägarförbundet, Riksteatern, Bambino Mam och VisitSweden och vi har nu flera stora, spännande både kunduppdrag och samarbeten på G.

    D
    essutom försöker vi konstant dela med oss av och förmedla vår expertis genom utbildningar, workshops och stora konferenser inom webb och sociala medier. Vi har under våren, tillsammans med .SE, varit med och producerat internetkunskap.se –  en hel serie utbildningsfilmer om internet, riktade mot framför allt skolungdomar och lärare – och vi kommer under hösten hålla två stora konferenser, Disruptive Code och Disruptive Change.
  4. Kan experten svara på den till synes enkla frågan ”vad är sociala medier”?
    Svar: Begreppet ”sociala medier” (enligt min definition) innefattar alla de digitala kanaler och tjänster där ett oftast obegränsat antal individer kan bidra med innehåll, kommunicera och interagera med varandra, gärna i realtid men samtidigt oberoende av tid och rum, och där kommunikationen kan gå från en till en, från en till flera eller från flera till flera simultant.

    Exempel på sociala medier är sociala nätverk såsom Facebook och Twitter, film- och bildsajter såsom Youtube och Flickr, geosociala tjänster såsom Gowalla, Foursquare och Tripit, recensions/rekommendations- och åsiksforum såsom Reco och Get Satisfaction, bloggar och podcasts med kommentarsfunktion och wikis (typ Wikipedia).

    I många fall tycker jag att det är användningen av olika sociala verktyg som avgör om en kanal, tjänst eller ett medie är socialt. En nyhetsartikel som lätt går att sprida och kommentera tycker jag till exempel kan klassas som ”social media”.

    Nyckelord när det handlar om sociala medier är alltså
    kommunikation (som går i två eller flera riktningar!), interaktion och användargenererat innehåll.

  5. Kan du hjälpa till att bevaka sociala medier åt oss? Hur lyssnar vi?
    Svar: Jag kan till exempel hjälpa till att göra en analys och ta fram en strategi för var, vem och vad du bör bevaka. Ofta handlar det om att kartlägga målgrupper, kunder, konkurrenter och opinionsbildare, ta reda på i vilka kanaler de rör sig, vilken slags kommunikation de sänder ut, tar in och reagerar på etcetera. Vilka bloggar ska du läsa, kommentera och kanske länka till, vilka twittrare ska du hålla koll på, vilka nyckelord bör du bevaka, hur delar du intressant ”externinformation” internt med kollegor och vilka verktyg och metoder hjälper dig att effektivt göra allt detta? Sådana frågor kan jag svara på och hjälpa till med, ja.

  6. Hur gör ni för att samla ihop (och nå) vår publik?
    Svar: För det första tycker jag att vi kallar ”publiken” något annat. Målgruppen (ofta inte en utan flera olika), oavsett vem den är, är idag, i synnerhet i sociala medier, ingen som sitter still, tittar på och bara sväljer vad den blir serverad. Tvärtom bör du se din mottagare i sociala medier som någon du för en dialog, kommunicerar och interagerar med, på en arena som ni båda ömsesidigt ”äger” och har ansvar för.

    Jag kan hjälpa till att identifiera var någonstans de du vill ingå samtal med finns och hur de helst kommunicerar. Däremot är det inte säkert att vi bör ”samla ihop dem” och flytta dem till din hemarena. Tvärtom kan det var du som behöver packa lådorna och framförallt tänka utanför dem…

  7. Kan ni låtsas att ni är jag online?
    Svar: Nej. Men jag kan hjälpa dig att formulera vem du vill vara, vad du vill säga, hur du ska säga det och hur du ska nå fram till den du vill prata med – om du vill. Jag kan inte vara du, varken online eller IRL, men jag kan hjälpa dig att skapa en tydlig onlineprofil som också stämmer överens med vem du är och vill uppfattas som utanför webben.

  8. Hur blev du expert på sociala medier?
    Svar: Som sagt, jag kallar mig inte gärna ”expert”, däremot är jag både aktiv och kunnig i sociala medier, och vägen dit har varit en blandning av utbildning, intresse, envishet och engagemang (samt många sena nätter…).

    Jag har en bakgrund inom kommunikation (pluggat journalistik på JMK och Kommunikation Nya Medier på Medieinstitutet) och haft många framförallt frilansjobb baserade på att bevaka och skriva om webb och sociala medier (tidigare jobbat åt bland andra Internetworld, Urban Lifestyle och Curious Mind). Framförallt har jag privat varit extremt intresserad av och engagerad i sociala medier och ”webbkultur”. Utöver eget bloggandet följer jag idag aktivt cirka 400 andra bloggar (varav flera är ”blänkare” som i sin tur bevakar och leder mig vidare till många fler bloggar som jag inte själv aktivt följer), prenumererar på galet många nyhetsbrev och försöker alltid hålla minst ett getöga på både Twitter- och Facebookflödet.

    Jag ser också till att gå på alla branschrelaterade konferenser, events och mingel jag hinner med och försöker ha koll på de som har koll på mig (alltifrån vänner och branschkollegor till kunder och konkurrenter).

    Så fort jag får nys om en ny tjänst eller ett nytt verktyg signar jag upp mig för att se hur det funkar och om det är något att ha och jag försöker hålla mig hyfsat uppdaterad på den senaste tekniken.

    Och nej. Jag sover aldrig åtta timmar per natt.

  9. Vilka verktyg finns det och vad kostar det?
    Svar: Det finns idag en mängd verktyg och tjänster som kan hjälpa till att göra insatser i sociala medier både givande, effektiva, och roliga, och framförallt – sådant som om inte annat brukar intressera en marknadschef  - mindre resurskrävande och i längden lönsamma. Det fina är att många tjänster är helt gratis och blixtsnabba att komma igång med. Beroende på vad du vill göra och uppnå så kan jag garanterat föreslå ett antal bra verktyg som hjälper dig på vägen.

  10. Hur kan ni hjälpa oss att mäta ROI?
    Svar: Till att börja med kan du ju spana in allt filmat material från Social Cash - Disruptive Medias senaste konferens som hade stor fokus på just ROI i sociala medier! :) Personligen jobbar jag inte särskilt mycket praktiskt med att mäta insats och ROI åt kunder (även om det har hänt). Däremot har jag god kontakt med många andra företag och personer som är extremt duktiga på just det (till exempel flera av talarna jag var med och bjöd in till Social Cash) och jag kan hjälpa till att förmedla rätt kontakter och tjänster.

    Det vi på Disruptive Media också kan göra är att genom en grundanalys av din webbnärvaro och dess respons i sociala medier, ge dig en utgångspunkt att mäta dina framtida insatser mot.

Sådär ja! :) Vill nog fortfarande hålla mig borta från experttiteln, men hoppas ändå att jag ”i korthet” lyckats förmedla vad jag gör och vad jag kan och varför jag gör det och varför jag kan det (eftersom det är sådant vi oförstådda sociala medieanhängare gör helst och bäst?).

Har du några tankar kring när man får kalla sig expert eller vad du själv förväntar dig av någon som ”jobbar med sociala medier” – please Disqus below! Lovar dyrt och heligt att både läsa det, gilla det och ReTweeta det. För det ju också sådant vi gör. Vi…

6 thoughts on “Är jag en social mediaexpert? Tio svar på tio relevanta frågor.

  1. Du är så bra Jennifer! Visste inte att du har jobbat på Curious Mind, vi jobbar med dem på Posten. Fina tjejer – som du. Och jag ;)

    • Tack Johanna. Och – verkligen – hon som sa det hon va det… ;)

      Men vad kul att ni jobbar med Curious Mind! Visst är de härliga? Hälsa Eva-Lena och Åsa (för det är väl fortfarande dem?) om du springer på dem i nån korridor!

      • Så himla härliga! Och så kul – var just inne och skulle kolla din blogg, och då kommer Eva-Lena bakom min rygg ha ha – så jag hälsade så klart!

  2. Pingback: jardenberg kommenterar – 8 Sep, 2010 #jjk — jardenberg unedited

  3. Pingback: Spinns Smurftips — Doktor Spinn

  4. Pingback: Veckan som gick – vecka 36 « Same Same But Different

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>